Odd Molly International AB (publ)
PRESSMEDDELANDE
Stockholm den 26 maj 2009
Odd Molly har sedan 2002 utvecklat kläder för kvinnor och har med framgång etablerat varumärket i ett fyrtiotal länder runt om i världen. Bolaget har det senaste året inlett licenssamarbeten inom produktgrupperna glasögon och hudvård. Nu väljer Odd Molly att ta steget in i herrsegmentet för att möta en efterfrågan på manliga, lediga och personliga herrkläder. Planerad lansering av Odd Mollys första herrkollektion på ett urval marknader beräknas ske hösten 2010. ”Efter sju år inom damkläder är vi redo att ta steget in i herrsegmentet. Vi har en erfaren och kompetent organisation och vi har en affärsmodell med utvalda agenter som gör det möjligt att nå ut i världen på ett effektivt sätt ¬– men vi ska börja försiktigt med lansering på ett fåtal marknader nästa år”, säger Christina Tillman, VD Odd Molly.
I ett första led kommer Odd Molly utveckla en mindre kollektion, under ett eget varumärke, som lanseras i samarbete med ett urval av bolagets befintliga agenter. Bolaget kommer också att utvärdera nya samarbetspartners som har upparbetade kontakter inom just herrsegmentet.
”Vi upplever att det finns en stor efterfrågan på lediga herrkläder med personlig design. Samtidigt är detta en ny målgrupp för Odd Molly, men om vi lyckas nå fram är målgruppen män och killar mer varumärkeslojala än kvinnor och tjejer”, säger Christina Tillman.
All design och produktutveckling kommer att, precis som med damkollektionerna, ske i egen regi. Organisationen kommer successivt att utvidgas med ett fåtal erfarna medarbetare inom design, inköp och försäljning för att hantera det inledande utvecklingssarbetet som startar under hösten 2009.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Christina Tillman, VD, telefon 08-522 28 502 eller 0733-10 60 00 eller mail christina@oddmolly.comOm Odd Molly
Odd Molly är ett svenskt bolag som designar, marknadsför och säljer mode för kvinnor genom framförallt externa återförsäljare världen över. Produkterna kännetecknas av vacker, personlig och sinnlig design i kombination med hög kvalitet och en tydlig profil. Odd Molly-produkter säljs i vår genom cirka 1 550 externa återförsäljare samt en butik i egen regi i 36 länder runt om i världen, varav i 23 med lokal representation. Odd Molly har 36 anställda på kontoren i Stockholm och Los Angeles samt i den egna butiken i Stockholm. Omsättningen 2008 uppgick till 268 MSEK och rörelseresultatet till 68 MSEK. Odd Mollys lönsamma tillväxt bygger på kreativ design, konsekvent varumärkesarbete och en affärsmodell som möjliggör expansion med begränsat kapitalbehov och minimerad lagerrisk. Odd Mollys chefsdesigner fick Damernas Världs designpris Guldknappen i augusti 2008. Odd Mollys aktie handlas på First North och bolagets Certified Adviser är Swedbank.
Odd Molly International AB, Kornhamnstorg 6, 111 27 STOCKHOLM, Växel: +46 8 522 28 500
www.oddmolly.com
Pressbilder finns att ladda ned från Odd Mollys hemsida www.oddmolly.com under ”press/media”.
Odd Molly har även ett eget nyhetsbrev som rapporterar mindre nyheter från den dagliga verksamheten. För att prenumerera på det, gå till www.oddmolly.com och klicka ”sign up for our newsletter”.